Motionstyper der holder dig i form

De fleste motionstyper holder dig i form, men der er stor forskel på hvor effektive de er. I de senere år har der været en stærk fokus på motionsformer som jogging, svømning, cykling, stavgang og andre motionsformer som opbygger iltoptagelsesevnen uden de store belastninger. Men ny forskning har vist, at mens disse motionsformer er glimrende for ældre og til genoptræning, så er yngre sportsudøvere bedre tjent med andre, og mere udfordrende, motionsformer.

Hvis man er ung, er der nemlig ikke noget til hinder for at man belaster kroppen mere, og der er forholdsvis mere udbytte af for eksempel en halv times fodbold i fuld fart, end den tilsvarende tid på et løbebånd. Sagen er den, at kroppens muskler styrkes mere ved størrere belastning og selv iltoptagelsesevnen – det egentlige mål for ens motionsniveau – øges mere ved denne type motion. Det burde ikke være nogen overraskelse, for atleter har længe vist at såkaldt intervaltræning er en genvej til bedre resultater.

Så hvis du ellers er i nogenlunde form og ikke har nogen skader, og du tror at det er bedre hvis du tager en lang løbetur, end for eksempel en badmintonkamp, så burde du måske genoverveje. Udover det rent fysiologiske skal man i øvrigt også huske på at det helst skal være sjovt, så hvis det kan motivere end bedre at score et mål for holdet end at færdiggøre en runde på en crosstrainer, så burde du tage ud og spille fodbold i stedet.